نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4064
-
الف
+

نشست تخصصی «گذری بر تاریخ فرهنگ و ادب هرات» در تهران برگزار شد

نشست تخصصی «گذری بر تاریخ فرهنگ و ادب هرات» روز گذشته در دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) در تهران برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، نخستین نشست تخصصی کرسی مطالعات افغانستان و آسیای میانه با عنوان «گذری بر تاریخ فرهنگ و ادب هرات» روز گذشته 14 عقرب/آبان 1398 در دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) در تهران برگزار شد.

داکتر عبدالغفور لیوال، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران در این نشست گفت: هرات، افغانستان کوچکی است که همه اقوام و فرهنگ ها را در خود جای داده است.

سفیر افغانستان در ایران

وی ضمن توضیحی در خصوص تاریخ هرات و نام بردن از شخصیت ها و مشاهیر این ولایت باستانی عنوان کرد: هرات، با فرهنگ پربارش و آن شخصیت ها و میراث بزرگ فرهنگی، تنها متعلق به افغانستان نیست بلکه مربوط به منطقه و جهان است.

داکتر منصور میراحمدی، رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) ، دیگر سخنران این مراسم ضمن توضیح نخستین نشست تخصصی در این دانشگاه گفت: چشم اندازی که از طریق تاسیس این کرسی دنبال می کنیم ، اولا فراهم کردن زمینه یک شناخت علمی و روش مند از افغانستان و ظرفیت های این کشور است، ما ممکن است اطلاعاتی را در خصوص کشور افغانستان داشته باشیم اما این شناخت ما بخواهد شناخت علمی و روشمند و آکادمیک باشد، نیازمند پروژه ها و طراحی های متناسبی است که این ظرفیت در قالب این کرسی فراهم می شود.

داکتر منصور میراحمدی، رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع)

وی در تکمیل مطلب فوق اظهار داشت: هدف دوم که در این خصوص دنبال می کنیم، هدفمند کردن پایان نامه های دانشجویی است که ظرفیت بسیار خوبی است تا دانشجویان این پایان نامه ها را همسو با نیازهای روز افغانستان و ایران کنند.

رئیس دانشگاه اهل بیت(ع) گفت که امیدواریم از طریق این کرسی پایان نامه ها را هدفمند کنیم.

در این نشست همچنان داکتر «محمد سرور مولایی»، پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی اهل کشور افغانستان، عضو سابق هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی سخنرانی نمود.

همچنان داکتر «علی رواقی»، چهرۀ ماندگار ایرانی، استاد ادبیات فارسی، قرآن‌پژوه، شاهنامه‌پژوه، مصحح و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم در این نشست سخنرانی کرده است.

دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) با هدف تربیت دانشجویان غیر ایرانی در مقطع تحصیلات تکمیلی راه اندازی شده و بیشتر دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان افغانستانی تشکیل می دهد.

ح ح 

نظر شما
ارسال نظر